Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
General
Administrator
Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Wto 22:44, 20 Lut 2007 Temat postu: PZL. 23 "Karaś" - samolot rozpoznawczo-bombowy |
|
|
PZL. 23 "KARAŚ" - SAMOLOT ROZPOZNAWCZO-BOMBOWY ŚREDNIEGO ZASIĘGU.
Pierwszy prototyp Karasia został oblany latem 1934 r. Projektował go Stanisław Pruss. Do produkcji skierowano dopiero trzeci prototyp. Chodziło o zmiany poprawiające widoczność - wyższe umieszczenie fotela pilota oraz obniżenie silnika. Samoloty pierwszej serii - PZL.23A posiadały gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM2 o mocy 670 KM. W 1936 r. powstało 40 sztuk PZL.23A. Ich silnik okazał się jednak zawodny, więc do produkcji wszedł PZL.23B z napędem Bristol Pegasus VIII 720 KM. Do 1938 roku Polska dorobiła sie 210 ulepszonych Karasi. Zasiliły eskadry bombowe i rozpoznawcze, wypierając samoloty Breguet 19 i Potez 25. Karaś posiadał na swym uzbrojeniu jeden zsynchronizowany karabin maszynowy wz33 kal. 7,9 mm, 2 ruchome karabiny Vickers F kal. 7,7 mm oraz bomby o masie 700 kg. Ale nie da się ukryć - w 1939 r. był już konstrukcją przestarzałą. Zbyt mała prędkość zła manewrowość. Po 1 września nasze lotnictwo dysponowało 118 maszynami PZL.23B. W kampani wrześniowej wykonały 130 lotów bojowych zrzucając od 52 do 60 ton bomb. 11 samolotów PZL.23B i około 20 PZL.23A ewakuowano potem do Rumunii. Przejęte przez tamtejszy rząd wzięły udział w walkach przeciwko ZSRR.
ZAŁOGA: 3 osoby
DŁUGOŚĆ: 9,68 m
WYSOKOŚĆ 3,35 m
ROZPIĘTOŚĆ SKRZYDEŁ: 13.95 m
POWIERZCHNIA NOŚNA: 26,80 m kw.
MASA WŁASNA 1980 kg
MASA STARTOWA: 2893 kg
PRĘDKOŚĆ MAKS. NA WYS. 3650 M: 319 km/h
PRĘDKOŚĆ MIN. :110 km/h
PRĘDKOŚĆ PRZELOTOWA NA WYS. 2500 m: 270 km/h
MOC SILNIKA: 720 KM
WZNOSZENIE: 7300 m/s
PUŁAP PRAKTYCZNY: 1260 m
UZBROJENIE PILOTA: 1 karabin masz.
UZBROJENIE STRZELCA: 1 karabin masz.
CIĘŻAR BOMB MAKS. : 700 kg
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
General
Administrator
Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Wto 22:50, 20 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Dobra polska maszyna... Szkoda tylko że uzbrojenie takie słabe. Jednakże te 2 karabiny z tyłu to świetny pomysł!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
plutonowy_kruszon
Wujek Założyciel
Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Śro 21:07, 21 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Tak te karabiny to dobry pomysł. Karasie były dobrymi maszynami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
General
Administrator
Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Śro 22:31, 21 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Ten samolot zadał Niemcom straty
Eskadry oznaczały swe samoloty charakterystycznymi znakami, np. lisa, lwa czy tygrysa. Karasie wykorzystywane w polskiej armii zgrupowane były w 5 eskadr bombowych, tworzących brygadę bombową. Dodatkowo po 10 samolotów przydzielono do każdej z 7 armii. Służyły celom rozpoznawczym. Mimo przestarzałej konstrukcji stanowiły siłę, która mogła budzić respekt u wroga. 2 września 1939 roku PZL.23B z 21. eskadry zbombardował fabrykę w Oławie. Wykonał tym samym pierwszy atak na terytorium Niemiec w II wojie światowej!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
General
Administrator
Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Śro 22:41, 21 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Moi pradziadkowie mieli na nazwisko "Karaś"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
plutonowy_kruszon
Wujek Założyciel
Dołączył: 13 Lut 2007
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2 Skąd: Bytom
|
Wysłany: Sob 18:59, 24 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Bardzo ciekawe. Może twój przodek był konstruktorem karasi??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|