Autor Wiadomość
General
PostWysłany: Sob 22:50, 03 Mar 2007    Temat postu:

Hehe... Chciało by się takim po podwórku przejechać co nie?
plutonowy_świerzak
PostWysłany: Sob 22:34, 03 Mar 2007    Temat postu:

Ten pojazd opancerzony napewno uratował wielu żołnierzom życie bardzo pomysłowy to autko bo duży nie jest ale dziw mnie jeden bierze gdzie oni to wszystko upchali uzbrojenie śilnik itp. pozdro dla pomysłodawcy tematu !!!
General
PostWysłany: Wto 23:48, 27 Lut 2007    Temat postu: Panhard 178 - Samochód pancerny

Samochód pancerny Panhard 178, oznaczenie niemieckie P 204 (f)











Historia

W 1933 roku we francuskiej firmie Societe de Constructions Mecaniques Panhard et Levassor w Paryżu zbudowano prototyp rozpoznawczego samochodu pancernego, uzbrojonego w działko kal. 25 mm.

Ponieważ spełniał on wymogi armii francuskiej, w 1936 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną i został on oznaczony jako Panhard 178 (spotyka się również nazwy: Panhard et Levassor type 178, AMD-35). Produkowany był w wersji rozpoznawczej i wozu dowodzenia.

Po zajęciu Francji przez Niemcy część tych samochodów przejęły wojska niemieckie. Były one także nadal produkowane dla wojsk niemieckich, otrzymały wtedy oznaczenie Panzerspähwagen P 204 (f) lub P 38 (f). Produkcję seryjną zakończono w 1942 roku, łącznie wyprodukowano 500 sztuk samochodów tego typu.

W 1942 (1941?) roku w niemieckich zakładach Gothaer Wagonfabrik w Gotha oraz Bergischen Stahlindrustrie w Remscheid około 40 samochodów pancernych P 204 (f) przystosowano do roli pojazdów szynowych, w warunkach polowych zamiana samochodu pancernego w drezynę pancerną zabierała załodze około 15 minut. Drezyny były budowane w wersji rozpoznawczej i radiowej, przy czym ta druga wersja miała charakterystyczną antenę ramową umieszczoną nad całym pojazdem.

Użycie

Samochody pancerne Panhard 178 zostały wprowadzone do uzbrojenia oddziałów rozpoznawczych francuskich dywizji lekkiej kawalerii (dywizje zmechanizowane). Wzięły udział w walkach w 1940 roku. W czasie tych walk część została zdobyta przez Niemców, którzy od razu zaczęli je wykorzystywać do walki.

Po zajęciu Francji przez Niemcy przejęte samochody pancerne Panhard 178 wyprowadzili do swoich oddziałów rozpoznawczych. Natomiast samochody przebudowane na drezyny były wykorzystywane w niemieckich pociągach pancernych głównie na terenie ZSRR. Te samochody pancerne i drezyny używane były przez wojska niemieckie do końca II wojny.

Dane podstawowe

Państwo: Francja
Producent: Societe de Constructions Mecaniques Panhard et Levassor w Paryżu
Trakcja: kołowa
Typ: rozpoznawczy samochód pancerny
Załoga: 3 lub 4 osoby

Historia

Prototyp: 1933
Lata produkcji: 1935 – 1942
Wycofanie ze służby: 1945
Wyprodukowano: 500

Dane techniczne

Silnik: 1 silnik gaźnikowy Panhard I S.K.
Moc: 105 KM
Transmisja: mechaniczna

Wymiary

Długość maksymalna: 5,14 m
Szerokość: 2,01 m
Wysokość: 2,36 m
Masa bojowa: 8 300 kg

Opancerzenie

Grubość pancerza: 7 – 20 mm

Osiągi

Prędkości maksymalne
Na drodze: (po drodze) 72 km/h
(po szynach): 50 km/h
Na biegu wstecznym: 42 km/h

Zasięg

(po drodze): 363 km
(w terenie): 207 km

Dane operacyjne

Uzbrojenie

Artyleryjskie: 1 działko Hotchkiss kal. 25 mm
Strzeleckie: 1 karabin maszynowy Reibel kal. 7,5 mm

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group