Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum II Wojna Światowa Strona Główna
->
Pojazdy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
General
Wysłany: Sob 22:50, 03 Mar 2007
Temat postu:
Hehe... Chciało by się takim po podwórku przejechać co nie?
plutonowy_świerzak
Wysłany: Sob 22:34, 03 Mar 2007
Temat postu:
Ten pojazd opancerzony napewno uratował wielu żołnierzom życie bardzo pomysłowy to autko bo duży nie jest ale dziw mnie jeden bierze gdzie oni to wszystko upchali uzbrojenie śilnik itp. pozdro dla pomysłodawcy tematu !!!
General
Wysłany: Wto 23:48, 27 Lut 2007
Temat postu: Panhard 178 - Samochód pancerny
Samochód pancerny
Panhard 178
, oznaczenie niemieckie P 204 (f)
Historia
W 1933 roku we francuskiej firmie Societe de Constructions Mecaniques Panhard et Levassor w Paryżu zbudowano prototyp rozpoznawczego samochodu pancernego, uzbrojonego w działko kal. 25 mm.
Ponieważ spełniał on wymogi armii francuskiej, w 1936 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną i został on oznaczony jako Panhard 178 (spotyka się również nazwy: Panhard et Levassor type 178, AMD-35). Produkowany był w wersji rozpoznawczej i wozu dowodzenia.
Po zajęciu Francji przez Niemcy część tych samochodów przejęły wojska niemieckie. Były one także nadal produkowane dla wojsk niemieckich, otrzymały wtedy oznaczenie Panzerspähwagen P 204 (f) lub P 38 (f). Produkcję seryjną zakończono w 1942 roku, łącznie wyprodukowano 500 sztuk samochodów tego typu.
W 1942 (1941?) roku w niemieckich zakładach Gothaer Wagonfabrik w Gotha oraz Bergischen Stahlindrustrie w Remscheid około 40 samochodów pancernych P 204 (f) przystosowano do roli pojazdów szynowych, w warunkach polowych zamiana samochodu pancernego w drezynę pancerną zabierała załodze około 15 minut. Drezyny były budowane w wersji rozpoznawczej i radiowej, przy czym ta druga wersja miała charakterystyczną antenę ramową umieszczoną nad całym pojazdem.
Użycie
Samochody pancerne Panhard 178 zostały wprowadzone do uzbrojenia oddziałów rozpoznawczych francuskich dywizji lekkiej kawalerii (dywizje zmechanizowane). Wzięły udział w walkach w 1940 roku. W czasie tych walk część została zdobyta przez Niemców, którzy od razu zaczęli je wykorzystywać do walki.
Po zajęciu Francji przez Niemcy przejęte samochody pancerne Panhard 178 wyprowadzili do swoich oddziałów rozpoznawczych. Natomiast samochody przebudowane na drezyny były wykorzystywane w niemieckich pociągach pancernych głównie na terenie ZSRR. Te samochody pancerne i drezyny używane były przez wojska niemieckie do końca II wojny.
Dane podstawowe
Państwo: Francja
Producent: Societe de Constructions Mecaniques Panhard et Levassor w Paryżu
Trakcja: kołowa
Typ: rozpoznawczy samochód pancerny
Załoga: 3 lub 4 osoby
Historia
Prototyp: 1933
Lata produkcji: 1935 – 1942
Wycofanie ze służby: 1945
Wyprodukowano: 500
Dane techniczne
Silnik: 1 silnik gaźnikowy Panhard I S.K.
Moc: 105 KM
Transmisja: mechaniczna
Wymiary
Długość maksymalna: 5,14 m
Szerokość: 2,01 m
Wysokość: 2,36 m
Masa bojowa: 8 300 kg
Opancerzenie
Grubość pancerza: 7 – 20 mm
Osiągi
Prędkości maksymalne
Na drodze: (po drodze) 72 km/h
(po szynach): 50 km/h
Na biegu wstecznym: 42 km/h
Zasięg
(po drodze): 363 km
(w terenie): 207 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
Artyleryjskie: 1 działko Hotchkiss kal. 25 mm
Strzeleckie: 1 karabin maszynowy Reibel kal. 7,5 mm
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|| Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group || Designed by
Port-All.Com
||
Regulamin